Giant Reign 29 2020 - TEST ve Whistleru

08.12.2019

Testovali jsme očekávanou enduro novinku pro rok 2020 na nejlepších trailech na světě v kanadském Whistleru. Test, video, foto.


Novýho 29" Reigna jsme lehce projeli už v srpnu na prezentaci Giant 2020, ale na pořádný test jsme si počkali až do kanadského Whistleru, kde se nám během našeho zářijového pobytu dostal asi na týden pod ruce. Jak nám padl do ruky, v čem je jiný než Reign 27.5", čtěte níže.

Pod ruce se nám dostal Reign 29" 2, tedy levnější hliníkové provedení, a v naší velikosti M. Dostupné jsou tři karbonové modely, dva hliníkové a hliníkový drsnější SX, který nabízí 170mm vidli a pružinový tlumič. Ceny od 72.999Kč až po nejdražší za 204.999Kč. K dispozici jsou stále i tři 27,5"  modely s rámem známým z loňska.


Nový Reign 29" se od svého 27,5" brášky liší, jak je patrno, zejména většími koly. Zdvihy se lehce snížily 160mm vpředu a 146mm vzadu (Reign 27.5 170/160mm). Co se týče geometrie, největší změny doznal úhel sedlové trubky, která se napřímila o víc než 4°na 76,8°, jezdec tedy sedí víc vpředu, což je velká výhoda do výjezdů. Navíc se do ní vejde o dost delší teleskop. Hlavový úhel činí 65°, reach se u Mka téměř nezměnil, narostl však u větších velikostí. Zadní stavba je jen o 4mm delší než u sedmadváci. Odpružení obstarává (virtuální) zavěšení Maestro, samozřejmostí je uchycení tlumiče typu "trunnion" a karbonové horní vahadlo. U dvojky najdeme odpružení RockShox Yary a Deluxe Select +. Pohon 1x12 obstarává ekonomický orel Sram NX Eagle, čtyřpístkové brzdy Shimano MT520 se starají o bezpečné zpomalení. Gianty jsou už z obchodu bezdušové, zde obuté do klasiky Maxxis Minion DHF a DHR Exo TR (šířky 2.5" a 2.4") v základní dvousměsové variantě. Nový design je střídmý, decentní a naživo opravdu sexy!

Reign 29 2 2020 - 72. 999Kč

Barva barva 2: Titanium
Rám ALUXX SL Aluminum, odpružení Maestro, zdvih 146 mm
Vidlice RockShox Yari RC, zdvih 160 mm, Boost pevná osa 15x110 mm (Maxle Stealth), sloupek OverDrive, 42 mm offset
Tlumič RockShox Deluxe Select+
Řídítka Giant Contact TR 35, 780x35 mm, 20 mm zvýšení
Představec Giant Contact SL 35
Sedlovka Giant Contact Switch, teleskopická, 30,9 mm
Sedlo Giant Contact (Neutral)
Pedály -
Řazení SRAM NX Eagle, převody 1x12
Přesmykač -
Přehazovačka SRAM NX Eagle
Brzdy Shimano BR-MT520, 4-pístkové
Brzdové páky Shimano BL-MT501
Kazeta SRAM NX Eagle, 11-50 zubů
Řetěz SRAM NX Eagle
Kliky TruVativ Descendant 6k Eagle DUB, převodník 30 zubů, vodítko řetězu MRP AMg CS
Středové složení SRAM DUB, press fit
Ráfky Giant AM 29, 30 mm vnitřní šířka
Náboje Giant Tracker Performance Boost, zapouzdřená ložiska, pevné osy 110x15 a 148x12 mm
Dráty Sapim
Pláště vpředu: Maxxis Minion DHF EXO TR, 29x2.5 WT / vzadu: Maxxis Minion DHR II EXO TR, 29x2.4 WT (bezdušové)

Testování na Whistlerských trailech

Reigna 29" jsme ve Whistleru řádně otestovali jak v nejslavnějším bikeparku světa na technických i skákavých trailech, tak i na legendárních náročných trailech mimo bikepark, které nabízí náročné sjezdy, výjezdy a dokonce i technické rovinaté pasáže. Měli jsme to štěstí, že jsme zde před tím tři týdny jezdili na stejně osazeném Reignu 2 27.5", takže jsme mohli přímo porovnávat. Reigna 27.5 1.5 navíc mám i jako své osobní kolo, takže ho znám opravdu dobře.

Reign 27.5 vs 29
Reign 27.5 vs 29

Jak jsem již psal na Reigna 27.5 (2019) jsem zvyklý, kolo mi vyhovuje a baví mě. Přesednutí na 29" proběhlo bez problémů, okamžitě jsem se na kole cítil jako doma, reach (délka úchopu) je téměř stejný a je příjemně dlouhý/prostorný, řidítka jsou o něco výše, což není na škodu, Reign 27.5 byl docela nízký, prostor pro individuální dolazení podložkami tu je. Pocit na kole ve stoje byl hodně podobný. Naopak velký rozdíl byl v sedě, sedlovka je dle posledních trendů řádně nakolmená (76.8") a posunuje jezdce o pořádný kus dopředu.

Výjezd

To přináší řadu výhod při šlapání do kopce jak po šotolině, tak hlavně v technice. Kolo se nemá tendenci tolik stavět na zadní, tlumič se tolik nezanořuje a nepropružuje ani v otevřeném režimu, lépe se zatěžuje přední kolo a snadněji drží a určuje směr. Spolu s o něco menším zdvihem a efktivnějším vyladěním Maestro odpružení je 29 daleko lepší vrchař než starý Reign. Vyjedete na něm víc, pohodlněji a rychleji. Samozřejmě - je to enduro, ne XC chrt. Má svou váhu (i když 14.8kg snese srovnání i s daleko dražšími karbonovými enduro 29") a tučné obutí, ale když vyloženě nechvátáte vyveze vás i díky Sram Eagle převodům pohodlně doslova kamkoliv. Tato evoluce Maestra je opravdu velice efektivní, tlumič jsem téměř nezamykal a při šlapání vsedě skutečně žádné pohupování neprobíhalo, citlivost ale nebyla dotčena.

Stejné dojmy jsem měl i v rovinatém a mírně zvlněném terénu, kdy se střídá jízda vsedě a v pedálech, díky menšímu zdvihu a efektivnějšímu odpružení a postavené sedlovce je Reign 29 svižnější a ovladatelnější. Větší kola také lépe překonávají díry, kořeny a kameny.

Sjezd

Na Reignu 27.5 oceňuji ve sjezdu jeho stabilitu, ovladatelnost a sebejistotu. U 29" to bylo hodně podobné, nemusel jsem si vůbec zvykat a okamžitě jsem to mohl - s jistotou Reignu vlastní - poslat na high speed polety i do nepříjemných technických a prudkých pasáží. Snížení zdvihu jsem příliš nepozoroval, odpružení je nalazeno progresivně, takže začátek žere a na dorazy příliš nedosáhnete. O zbytek se postarají větší kola. 29" držela bez problémů krok. Kupodivu jsem nepozoroval ani neohrabanost v zavřených klopenkách, ani v pomalých technických vracečkách, vše v pohodě. V pomalé rychlosti naopak 29" lépe přepluje přes rozbitý terén.

V terénu, který nebyl tak náročný a prudký, měla  29" navrch. Kolo tolik nepropružuje, lépe se s ním pumpuje, neztrácí tolik rychlost a je s ním větší zábava, než na "sjezdovější 27.5". Je to zkrátka univerzálnější bike.

Schwara testuje na A-line, nejslavnějším trailu světa.
Schwara testuje na A-line, nejslavnějším trailu světa.

Je třeba brát v úvahu, že jsme jezdili nejlevnější verzi. Co se týče osazení - brzdy překvapily, levné čtyřpístky Shimano na 203mm kotoučích vpředu i vzadu fungovaly naprosto spolehlivě, neselhaly na sjezdových tratích v bikeparku ani při hodinovém sjezdu z "alpského" trailu Lord of Squirrels. Nepotřebovali jsme víc. Odpružení - Yari vpředu předvedla slušný výkon, rychlé pasáže s roletami a ostré DH už byly na hraně, ale obstála. Tlumič: s lepším tlumičem dokáže kolo určitě víc, Reign 1 s Foxem Float X2 bude jinde, ani nemluvím o verzi SX s pružinovým Foxem DHX2, to bude lahoda! Obutí: na tyto podmínky určitě předek měkká směs, zadek odolný Double Down, ale i základní verze Maxxis celkem fungovala. Sjeli jsme toho i zamokra opravdu hodně, ale průrazům zadního pláště jsme se nevyhnuli. NX eagle ok, když je nové, když má něco za sebou bývá to už slabší.. Těžká kazeta dělala kvůli své velký setrvačnosti ve sjezdech občas zajímavé věci.. U Mka nám chyběla 150mm sedlovka, i když v rámu je pro ní místa dostatek (to ale umíme u nás na krámě řešit :).


Kolo jsme jezdili na opravdu těžkých trailech a velkých skocích, které se už v Evropě obtížněji hledají a často na ně i místní volí sjezdová kola. Vše ale obstálo, což je poklona nejenom ekonomickému Reignu, ale i dodavatelům komponentů. Reign dvojka nabízí určitě hodně muziky za slušný peníze.

Testování v bikeparku Whistler

Závěr

Reign 29" neslevil ze svých sjezdových dovedností, jak dokazují i výsledky Giant enduro teamu. Je stejně silný v rychlém sjezdu, bez ztráty jistoty a agresivity v těžkém terénu, ale je daleko univerzálnější, lepší vrchař a je lepší a zábavnější na méně náročných, ne tak strmých a šlapavějších trailech, kde byl Reign 27.5 "overkill".

PS: Moje nové kolo po tomto svezení bude "chameleon" Reign 1 29 na Foxu Performance Elite a GX eagle, těším se až vyzkouším Reigna 29" se špičkovým podvozkem! Už si ho připravuju u nás v FRbikes.

Schwara


Kola Giant Reign 29" 2020 už máme na krámě. Dvojka je dostupná ve dvou barvách a jednička chameleón vypadá skvěle! Zajděte je omrknout! Detaily na  e-shopu zde.